Artykuł opisuje tylko jeden z wielu etapów serwisu pieca gazowego Viessmann Vitodens 222 B2LA.
Najważniejszym etapem serwisu kotła gazowego Viessmann jest czyszczenie komory spalania. Łatwo porównać zdjęcie przed i po konserwacji komory spalania tego samego pieca. Kocioł w chwili serwisu miał zaledwie 2,5 roku i przeszedł konserwację po roku eksploatacji. Jak widać na zdjęciach, poprzednia konserwacja musiała mieć bardzo pobieżny charakter. Serwis ograniczał się do czyszczenia elektrody jonizacyjnej. Komora spalania nie była otwierana od początku eksploatacji tego kotła gazowego.
Wymiana osłony termicznej podczas serwisu Vitodens 222.
Biorąc pod uwagę ilość osadów w komorze spalania i jej ogólny stan techniczny musiało dojść do zatkania odpływu kondensatu. Kondensat nie odpływał i izolacje nasiąkały. W takim kotle proces spalania jest mocno zaburzony i nieefektywny. Prowadzi to do bardzo dużej ilości startów palnika i większego ogólnego zużycia kotła gazowego. Zniszczone otuliny termiczne należało wymienić na nowe. Koszt osłon do kotłów kondensacyjnych Viessmann to ok. 200-350 PLN.
Wymiana izolacji termicznej podczas serwisu Viessmann Vitodens 222.
Komora spalania została dokładnie wyczyszczona, otuliny wymienione a wymiennik wypłukany celem usunięcia drobin osadów. Tylko tak przeprowadzony serwis zapewnia bezpieczną i ekonomiczną pracę pieca gazowego. Kotły Viessmann serii Vitodens 222 są wyrafinowanymi i drogimi urządzeniami zapewniającymi maksimum zysków z procesów kondensacji. Wymagają przy tym precyzyjnej i regularnej obsługi serwisowej. Bez niej koszty napraw mogą wielokrotnie przekroczyć zyski z ekonomicznej pracy. Pozostałe czynności serwisowe przy kotle Viessmann seria Vitodens opisane są TU.
Komora spalania Viessmann Vitodens 222 po serwisie.
Do czyszczenia komory spalania używamy specjalnej szpachelki serwisowej. Dzięki odpowiedniemu kształtowi możliwe jest usunięcie osadu nie tylko na powierzchni wymiennika ale też pomiędzy zwojami. Jest to ważne, bo tamtędy wtłaczany jest spalający się gaz.
Artykuł opracowano m.in. na podstawie dokumentacji Serwis Viessmann.